Anar a: Contingut principal »

Meteo
  • Baròmetre
    1028.8mb

DADES TÈCNIQUES RECORREGUT SAFARI VERMELL

• Longitud del recorregut: 39,42 Km.
  • Desnivell acumulat: 7.435,61 m.
  • Temps invertit:
    • 4h.08 min. sense cues ni aturades als remuntadors.
    • 5h.43 min. amb cues de 5 min. i sense aturades als remuntadors .
    • 7h.18 min. amb cues de 10 min. i sense aturades als remuntadors.
  • S’ha calculat un temps de baixada per a nivell intermedi seguint el paràmetre següent (basat en les dades de la NSAA – National Ski Area Association, USA-):
    • Velocitat esquiador: 525 m/min. de longitud de pista recorreguda amb el pendent.
    • Descans d’1 min. per cada 570 m. de longitud de la pista corregida amb el pendent.

Safari vermell

Si ets un bon esquiador i gaudeixes amb les pistes més agosarades de Baqueira però alhora t’agraden les més senzilles, t’atreveixes amb tots els itineraris i la teva experiència t’ha proporcionat seguretat i un bon coneixement de la muntanya i del teu esport preferit, l’itinerari que t’hem preparat, el Safari vermell (Avançat), et regalarà una inoblidable jornada d’esquí.

Passos

1 Sortida de l’Info Cafè (Sup. TC. Baqueira) cap al TSD. Mirador

Tens tot el temps que necessitis. T’ho diu la teva pròpia experiència. A poc a poc aniràs guanyant terreny a les pistes de totes les àrees de Baqueira Beret. Com és habitual, el nostre Safari Vermell començarà a l’Info Cafè de Baqueira 1800. Esquís ben encerats. Fixacions al punt exacte de duresa. Casc. Ulleres. Cremalleres cordades...

Segur que disposes de tota la informació sobre les pistes obertes: qualitat de la neu, temperatura ambient... fins i tot t’has informat del nivell de risc d’allaus. Plànol del Safari Vermell... La teva experiència no deixa res per lligar. Endavant!

Sortim cap al TSD. Mirador (8’). Com és habitual parem molta atenció a l’hora de travessar l’àrea de debutants i els punts de reunió de cursets i classes a Baqueira 1800. Arribem al TSD. Mirador després d’un trajecte de vuit minuts. Tot a punt?

2 Pista Solei fins al TS. Teso dera Mina

La pista Solei ens espera a la sortida del remuntador. Perfectament aixafada, convida molts esquiadors a baixar-la i cada cop són més les persones que busquen un accés als Argulls agosarat i diferent que els permeti allunyar-se de l’aglomeració que puguin patir altres zones de l’estació.

Solei, de “sol”. Per alguna cosa deu ser...
La primera i la darrera pales són les de més pendent, i entremig qualsevol esquiador vermell gosarà fins i tot deixar la seva empremta, si és el cas, a la neu verge dels voltants, o adoptar la posició més aerodinàmica en el senzill tram final que enllaça amb la pista Ta Argulls.

Sigues prudent i desfés aquesta posició que tant t’ha agradat perquè arribes a una cruïlla important, on els esquiadors que baixen a Argulls també van ràpids per aprofitar un contrapendent que els frena i just aquí al mig te’ls apareixes tu!

Tots junts des d’aquí baixem cap a Argulls. Vigila amb les cruïlles! Busca la indicació cap al TS Teso dera Mina al costat del Parrec d’Argulls i puja-hi...

3 Ts. Teso dera Mina. Pista Lhastres dera Mina fins a la connexió amb el TQ. Tuc de la Llança

Un cop a dalt al Teso continuem recte endavant seguint la pista Lhastres dera Mina, creuem la pista Bonaigua i, continuant cap a l’esquerra, trobem l’accés als TQ. Tuc de la Llança (5’).

Quan baixis notaràs un important descens de temperatura, que tornarà a augmentar en el moment que pugis uns metres pel remuntador... Curiós canvi tèrmic.
Els TQ. Tuc de la Llança arriben al punt més alt del domini esquiable de Baqueira Beret, 2520 m.

4 Pista Muntanyó fins al TS. Cap del Port

Deixarem anar la perxa i tirarem cap a la dreta. En aquest punt comença la pista Muntanyó, una de les més belles i variades pistes de Baqueira.
Un esquiador com tu es pren un respir enfront d’aquest espectacle de muntanyes. Es fa difícil deixar aquest magnífic lloc. Quin paisatge...! Si el paisatge és bonic, la pista et deixarà sense alè: pendents moderats, fins i tot una pala de vertigen amb totes les opcions per rebaixar-ne la intensitat; un tobogan únic, un half pipe natural; senzills i amplis trams per baixar; petits murs on ens desenganxarem de la neu... Quina pista! I així arribem al port de la Bonaigua.

Controla la velocitat! Són molts els esquiadors que baixen d’altres llocs que també desemboquen al camí que ens porta al Port per creuar el pont que passa per sobre la carretera i accedir als telecadires.

TS. biplaça Cap del Port (4’). Baixem a l’estació intermèdia -no passeu de llarg!- i busquem davant nostre les indicacions de la pista Del Riu, una autèntica pista de descens! Informeu-vos abans d’embarcar al TS Cap del Port si la pista Del Riu és oberta per evitar, en cas que no ho estigués, baixar a la parada intermèdia. Si estigués tancada arribaríem al final del trajecte del TS. i baixaríem per la pista Pleta del Duc fins al TSD. La Peülla.

5 Ts. Cap del Port (intermèdia) cap a la pista Del Riu fins al TSD. La Peülla

Una desena d’amplis viratges ens porten a una estretor que dóna accés a un fort pendent per després desembocar en una pista llarga i àmplia amb molt poc desnivell que finalitza al TSD. La Peülla. No oblidis guanyar velocitat en aquest pendent per assolir còmodament l’accés al remuntador.
T’ha agradat el descens, oi?

La Peülla, les Valls d’Àneu, un lloc encantat a l’altra banda de la Bonaigua; un racó únic, desconegut. Vinga...! Ens espera La Peülla.

6 Pista La Peülla fins al TSD. La Peülla

Sortim per l’esquerra. La pista vermella La Peülla ens permet un respir al començament i ens mostra el gran desnivell entre nosaltres i el fons de la vall, segurament per provocar-nos una meravellosa sensació de vertigen. A partir d’aquest moment la pista augmenta de pendent en un ambient extraordinari fins arribar al fons de la vall... No et diem res més... Pleta del Duc i accés altre cop al remuntador. En el recorregut completaràs l’astorament del teu descens per La Peülla ...

7 Pista Pletiu d’Arnaldo fins al TSD. La Peülla

Ens espera un nou itinerari que no es queda gens curt amb el que acabem de fer. La vermella del *Pletiu d’Arnaldo és diferent, agosarada i solitària. Aquesta vegada ens cal sortir cap a la dreta i seguir per la Pleta del Duc en direcció cap al Port. Hi trobarem el desviament a la dreta abans de veure un bon desnivell que és el punt on comença una altra de les roges d’aquest terreny anomenada la Perdiu. Des de la cabana del Pletiu d’Arnaldo, de vegades només es veu la xemeneia degut a la quantitat de neu que s’acumula en aquest indret i per on passa el nostre Safari. Arribarem a la Pleta del Duc i una altra vegada al TCD La Peülla. Segur que voldrem repetir l’experiència!

*Pletiu, Pleta, és una paraula que té el seu origen a l’Alt Àneu i Aran i vol dir “refugi i lloc de descans del pastor i del seu ramat als ports alts de muntanya”.

8 Pistes Pleta del Duc ‐ Cap a Baqueira fins al TSD. Bonaigua

Tornem al Port. Pleta del Duc -amplíssima- es va fent estreta a poc a poc i cal que anem reduint velocitat. Un esglaó amb un cert pendent envolta un grupet d’arbres i ens situa just enfront de la pista Cap a Baqueira. Un altre descens que cal fer a bona velocitat per no quedar-nos curts i haver de fer servir els bastons. Ja m’enteneu...

9 Pista Argulls bis fins al TS. Manaud

Agafem el TSD. Bonaigua (4’) cap al coll d’Argulls. Les pistes Argulls i Argulls bis són molt concorregudes per nens i esquiadors novells. Precaució amb la velocitat! Baixem fins a la base del TS. Manaud (9’), que ens retornarà a cap de Baqueira.

10 Pistes Guineu – Isards – Tamarro – Pales der Aries 2 fins al TSD. Jesús Serra

Des del cim de cap de Baqueira enllaçarem tres pistes vermelles espectaculars que ens aniran baixant de la muntanya de Baqueira fins a Orri, on connectarem amb l’àrea de Beret. Busca les indicacions del nostre Safari Vermell!

Pista número 1: Guineu baixa lleugerament a la dreta del traçat del TSD. Mirador mirant cap a la vall. I els que ens miraran seran els esquiadors que, asseguts a les seves cadires, observaran tot el nostre descens per aquesta pista. Així que, com que no deixaran de mirar-te, demostra la teva tècnica amb seguretat!
Guineu finalitza en una altra important cruïlla que porta molts esquiadors cap a Cara Nord i Isards. En aquesta cruïlla tots els esquiadors van molt de pressa. Procura mantenir-te a la teva esquerra i controla la velocitat.

Pista número 2: Isards, continuació natural de Guineu. En aquest punt el TSD. Mirador quedarà a la nostra dreta i seguirem baixant. Isards finalitza amb un bon pendent i una lleugera estretor. La parada és obligatòria al final de la pista en una important cruïlla i una corba tancada on començarà la...

Pista número 3: Tamarro**, que ens porta cap a Orri creuant la pista Cara Nord. Controla la velocitat i para molta atenció a totes les cruïlles. Hi ha molts esquiadors de tots els nivells que apareixen de les diverses pistes que conflueixen a Cara Nord amb direcció a Orri.

*Tamarro: animal de la mitologia fantàstica de quan els animals regnaven a les valls pirinenques. Ningú no ha trobat mai el Tamarro hereu del vell rei dels animals que tothom busca des de llavors...

Si vols finalitzar el primer tram del Safari Vermell a Orri, la pista Dera Cascada et torna a Baqueira 1500. Aquí podràs agafar el TC. Baqueira i tornar a l’Info Cafè Baqueira 1800. Quan et vingui de gust fer el segon tram pots tornar a Orri des de l’Info Cafè seguint el TSD. Era Cabana (3’) i baixant per Ta Orri i Cara Nord.

Si la teva destinació és Beret, hauràs d’agafar el TSD. Jesús Serra i tornar per Ta Beret I fins al pla de Beret. Quan tinguis ganes de prosseguir el Safari Vermell des de Beret, la teva destinació serà el TSD. Blanhiblar.

11 Pista Ta Beret 1 fins al TSD. Blanhiblar

TSD. Jesús Serra (6’). Descans. Les nostres cames ja han fet uns quants quilòmetres. Arribem així a l’extensa àrea de Beret. El descens fins a l’immens pla de Beret el dueu a terme per l'amplíssima pista de Ta Beret I. Gaudiu d’aquest paradís blau...!

Arribem al pla de Beret directes a agafar el TSD. Blanhiblar* (6’). A l’estació superior no tindrem més remei que fer una parada a la terrassa del Parrec de Blanhiblar, prendre un refresc i fins i tot començar a celebrar el nostre Safari Vermell amb una copa de cava i una pulga de pernil ibèric.

*TSD. Blanhiblar lloc on abunda la regalèssia. En aranès, la llengua pròpia de la Val d’Aran, blanheu significa “regalèssia”, i la muntanya rep el seu nom per l’abundància del Trifolium alpinum -el trèvol-, de delicioses arrels amb sabor de regalèssia i exquisida menja dels isards.

12 Pista Pèira Arroja fins al TSD. Blanhiblar

Però, anem a poc a poc! La parada la podem fer abans o després de baixar per la pista de Peira Arroja. Recomanem fer-ho abans del break d’Ibèric que ens espera. La pista comença per la part baixa del Pàrrec i ens allunyarà de la línia del TCD per a dur-nos a un ampli i acollidor tàlveg amb una qualitat de neu excel·lent. Després agafarem velocitat perquè una diagonal llarga ens duu fins a l’enllaç amb la pista de Blanhiblar i una altra vegada fins al TCD Blanhiblar. Ara sí! Ha arribat el moment de fer el merescut descans amb la “puça”! La vista des d’aquest privilegiat mirador de les àrees de Beret i Baqueira és única. Prenem-nos tot el temps del món!

13 Pista Roques d’en Macià fins al TQ. Costarjàs. Pista Tuc deth Miei fins al TSD. Dera Reina

Reemprendrem el nostre Safari Vermell baixant per la pista Roques d’en Macià. La pista discorre pel costat d’uns espectaculars gendarmes de roca que vigilen el nostre pas. Té dos petits esglaons amb un pendent més accentuat que, un cop superats, ens fan esquiar ràpidament fins agafar el TQ. Costarjàs (6’), un teleesquí biplaça que ens duu al cim de la muntanya de Costarjàs.

Aquí una esplèndida i blanca vall s’obre davant nostre, la vall que dominen el Tuc de Costarjàs i el Tuc deth Miei; la porta de la pista que recorre tota la vall la tenim aquí mateix. La capçalera és àmplia, blanca, suau i la pista Tuc deth Miei es converteix en un itinerari de muntanya íntim, prudentment allunyat de les pistes més concorregudes d’accés al pla de Beret des de Costarjàs.

Quan la pista s’acosta al fons de la vall es troba amb Pales deth Miei i és molt aconsellable guanyar velocitat, tanta com puguis, per creuar Arriu dera Serra i connectar amb el final de la pista de Blanhiblar, que en aquest lloc, i ja amb molt poc pendent, creua la carretera de Beret per un pont cap al Pla.
Tots anirem molt de pressa, amb precaució, fins arribar a l’entrada del TSD. Dera Reina!

A l’àrea de Beret el nostre objectiu són tres punts amb llurs respectius descensos que triangulen aquest immens espai. Hem assolit el Tuc de Costarjàs, de 2338 m. Anem cap al segon, TSD. Dera Reina, a 2350m. El tercer serà assolir el cim del Tuc de Dossau, a 2516 m., el punt més septentrional de Baqueira Beret. Ho aconseguirem!

14 Pista Ta Dossau fins al TS. Dossau

TSD. Dera Reina. Sortim per l’esquerra. La pista Ta Dossau se’ns presenta així: dos esglaons ben marcats, el primer tot just iniciar el descens i el segon, uns metres més avall. Vigila: dirigeix-te a la dreta una mica abans que s’acabi aquest esglaó i segueix per Ta Dossau mentre gaudeixes del seu traçat variat i entretingut!

Ah!, i tingues en compte que la pista Ta Dossau travessa la major part de pistes d’aquesta àrea. Sigues prudent a totes les cruïlles que trobis, controlant i administrant la velocitat que sempre necessites...

TS. triplaça Dossau (12’). Però, on anem...?
Les vistes des del Tuc deth Dossau són impressionants miris on miris. La pista que ens espera busca els amplíssims i blancs pendents clàssics de l’àrea de Beret: Colhet de Marimanha i, després, Egua 3.

15 TCD. Colhet de Marimanha cap a les pistes Egua 3 – Colhet de Marimanha – Molins fins al TQ. Fernández Ochoa

El TCD Dossau (2’) es troba a unes passes del cim. El desviament a Egua 3 ve tot seguit, després d’haver deixat el TCD i haver iniciat el descens cap al Colhet.
Ens agradaria enlairar-nos, volar com els ocells! Quina pista! Quines muntanyes! Aprofita i, com que no et veu ningú, deixa la teva empremta a la neu verge...!

Egua 3 conflueix en el fons d’aquesta grandiosa vall blanca de Beret amb Egua 2 i, més avall, amb Colhet de Marimanha. Cal que fem atenció a les indicacions del nostre Safari i, correm! correm! Sempre fixant-nos amb les indicacions que ens portaran cap al Pla de Beret* i al nou TQ dues places de l’Stadium de Slalom dedicat a la família Fernández Ochoa. Entrem a la zona de debutants. Precaució...!

*Pla de Beret: antigament, punt d’important trànsit de viatgers entre la Val d’Aran i el Pallars Sobirà. Divisori d’aigües atlàntiques i mediterrànies, el riu Garona i la Noguera Pallaresa tenen les seves fonts al pla de Beret. Propers a l’hora de néixer i llunyans a l’hora de desembocar.

16 Pistes Marmotes – Vista Beret fins al TQ. Saumet i Pistes Saumet – Vista Beret fins al TSD. Jordana

Mentre ens anem relacionant amb els corredors que s’entrenen en aquest recinte de l’ Stadium pujarem fins al TQ Fernández Ochoa (5’). En sortir, ens indicaran el camí cap a Baqueira per la pista Marmotes i Vista Beret. Passarem pel costat de l’entrada del recinte de l’Snow Park i també per l’estació més alta del TCD Jesús Serra. Però, no correm tant! STOP! No ens hem de passar l’entrada del TQ Saumet* que va celebrar el 50è aniversari de Baqueira per als esquiadors experts. No podia ser per menys!
Després d’extasiar-nos amb les meravelloses vistes que ens ofereix el cim del Saumet, triarem la pista vermella que porta el seu nom i començarem a fer girs curts, a bon ritme; creuarem la línia del TQ amb molta precaució; descansarem al costat del bosc i ens aproparem a un ampli passadís abalisat i amb molt pendent, anomenat Saumet, fins que trobem una altra vegada la pista de Vista Beret i la base del TQ.

Un altre descens meravellós per Vista Beret cap a Orri a la cerca dels teus amics, de les teves millors pistes a Baqueira Beret. Així, amb gran entusiasme, arribem a Orri directes al TSD. Jorge Jordana, que ens elevarà al cim del cap de Baqueira.

*Saumet és una paraula aranesa que significa ruc o ase. És un topònim que està associat a la intensa activitat de pastura que es fa tradicionalment a la muntanya de Beret: Baciver, Orri, Saumet.

17 Pistas Guineu – Isards – Tamarro

I ara ens dirigim a la cerca de la Guineu, els Isards, l'Os -Ós... Tota la fauna pirinenca! Els teus estimats companys de les muntanyes..

Ja sabem on s’amaga la Guineu, just a sota del traçat del TSD. Mirador. Des de la sortida del TSD. Jorge Jordana esquiem vorejant les antenes del cim del Cap i arribem a l’entrada de la pista Guineu.

Isards, com ja saps, és la continuació natural de Guineu. Quan acabem Isards i ens aturem en aqueixa corba tan pronunciada i a la principal cruïlla de pistes per on hem passat fa unes hores, anirem cap a la dreta per la pista del Tamarro que ens durà cap a la vessant nord. A molt pocs metres hi trobareu l’ “Osera”...

18 Pistes Os – sortida Cara Nord – Baqueira fins a Baqueira 1500. Fi del trajecte inferior TC. Baqueira – Baqueira 1500

Os t’espera en sortir de La Choza amb un fort pendent que s’anirà suavitzant quan passis pel costat de Perdiu Blanca tot anant cap a Mirador.
Travessa-la i sense perdre alçada dirigeix-te cap al Pla de Baqueira. Creua el pla de Baqueira i per sota el TSD. assoleix el Pla de Baqueira Blau.

Tens al teu davant la Val d’Aran!

Tot va començar fa molts anys just en el lloc on et trobes en aquest moment... Com a regal et proposem l’últim descens fins a Baqueira 1500 per la primera pista oberta en aquesta muntanya màgica, Baqueira, la número 1.

Aquest és el nostre regal. Gaudeix-lo!
Enhorabona!

Llegenda

• Venda de forfets Venda de forfets
  • Informació Informació
  • Aparcament Aparcament
  • Lavabos Lavabos
  • Lavabos de minusvàlids Lavabos de minusvàlids
  • Nucli S.O.S. Nucli S.O.S.
  • Pàrrecs, Bars i Barralh Pàrrecs, Bars i Barralh
  • Zona Snowpark Zona Snowpark
  • Ski Kronos Ski Kronos
  • Escola d'esquí i Snowboard Escola d'esquí i Snowboard
  • Punt de trobada Escoles d’Esquí i Snowboard Punt de trobada Escoles d’Esquí i Snowboard
  • Molt fàcil Molt fàcil
  • Stàdium d’Slalom Stàdium d’Slalom
  • Zona debutants Zona debutants
  • Ski Kronos Ski Kronos

Anar a: Contingut principal » | Principi de pàgina »